Hvordan vinder man den globale konkurrence om talenterne og fanger interessen fra de bedste kandidater? Det er vigtigt, at du brander de kvaliteter, der bliver efterspurgt af målgruppen.
Det er ingen hemmelighed, at dygtige IT-folk er vigtige for de fleste virksomheder; ofte er det dem, der direkte står for at udvikle produkter og tjenester til kunder. Derfor er det vigtigt, at du brander de kvaliteter, som bliver efterspurgt af målgruppen – og du skal måske også overveje at acceptere en kandidat, der ikke matcher stillingsopslaget 100%.
Når de fleste IT-folk skal pege på, hvad der fanger interessen ved de spændende arbejdspladser, så er det faglige niveau, de gode kolleger og gode arbejdsvilkår i højsædet – men det betyder dog ikke, at lønnen er ligegyldig.
Hos de IT-tunge virksomheder er problemet blevet så udtalt, at organisationen DI ITEK, der repræsenterer 300 teknologivirksomheder, vurderer, at der i 2020 mangler 3.000 højtuddannede it- og elektronikkandidater i branchen.
For at skabe og vedligeholde en stabil base af interesserede kandidater til virksomheden, bliver du derfor nødt til at adskille dig fra konkurrenterne og brande de kvaliteter, som de potentielle medarbejdere søger i interessante virksomheder.
Mange virksomheder kan også ved at kigge lidt bredere på kompetencebehovet finde personer, som måske ikke helt matcher de kompetencer, der efterspørges, men som med et minimum af uddannelse/oplæring ender op med at have flere kompetencer, end virksomheden havde forestillet sig, og som ender med at give et øget forretningsmæssigt resultat.
- Morten Rønne, PROSA
Forbundssekretær i PROSA, Morten Rønne, fremhæver tre emner, som man skal have fokus på, når man er på jagt efter IT-kandidater: ”Hvis man som virksomhed ønsker at skille sig ud i jagten på talentfulde IT-professionelle, så er det nødvendigt at tilbyde attraktive arbejdsvilkår. Set fra PROSAs side betyder det, at man skal kigge på følgende emner: Struktureret efter-/videreuddannelse, psykisk arbejdsmiljø og ordnede vilkår for ansættelsen.”
Et andet forslag er at give konkrete case-eksempler fra virksomheden, så potentielle IT-kandidater kan læse om de spændende opgaver, de kommer til at løse.
Man skal altså tilbyde kandidaterne en karrieremæssig fremtid med udvikling og faglige udfordrende opgaver i hverdagen.
Næst efter fagligt niveau lægger IT-kandidater vægt på det gode arbejdsliv og muligheden for at skabe ”drømmekarrieren”. Her er det vigtigt for din virksomhed, at du får det rette udtryk i din branding. Det viser vores undersøgelse foretaget blandt 400 IT-uddannede.
Når du som virksomhed ønsker at fortælle potentielle kandidater om det gode arbejdsliv, så kan du med fordel tage udgangspunkt i de personlige succesfortællinger, som er i virksomheden. Hvis du for eksempel lige har fastansat en tidligere Graduate, så lad vedkommende fortælle om forløbet op til valget af arbejdsplads – og fokusér på hvorfor vedkommende lige valgte din virksomhed.
Som gruppe er IT-folk dog også meget tilbøjelige til at lægge vægt på lønnen ved interessante arbejdspladser (39%). Så gør gerne opmærksom på dine konkurrencedygtige lønninger.
Ifølge Morten Rønne fra PROSA, så kan man som virksomhed også have gavn af at foretage en mere langsigtet rekruttering – selvom den kandidat, man ansætter, måske ikke er helt skabt til stillingen:
”Mange virksomheder kan også ved at kigge lidt bredere på kompetencebehovet finde personer, som måske ikke helt matcher de kompetencer, der efterspørges, men som med et minimum af uddannelse/oplæring ender op med at have flere kompetencer, end virksomheden havde forestillet sig, og som ender med at give et øget forretningsmæssigt resultat.”
Det er altså ikke et spørgsmål om at nøjes, hvis den ideelle kandidat ikke melder sig. Man skal i stedet se potentialet i ansøgerne.
HR er ikke kun en intern disciplin, og derfor er det vigtigt, at du kan få de gode historier om virksomheden ud til målgruppen af potentielle IT-talenter. Derfor skal du først og fremmest benytte de kanaler, som de IT-uddannede bruger. Her viser tallene fra vores survey, at de meste brugte kanaler er enten jobbanker (70%) eller LinkedIn (65%).
Når du skal tilpasse din Employer Branding, er det også vigtigt at alliere sig med erfarne karriereskabere, og her er vores jobbanknetværk et godt sted at starte. Her har du mulighed for både at formidle virksomhedskulturen, jobopslag og samtidig lade dine medarbejdere fortælle den gode historie om arbejdslivet, kollegerne og karrieremuligheder.
Move On Career has over 20 years of experience with Employer Branding and recruitment of candidates with higher education, graduates and students from Danish universities.
We run several job banks and career portals, offer career advice through our media and provide job engine for Frivilligjob.dk - volunteering job portal.
Parat til at rekruttere højtuddannede og studerende? Log ind her og opret dit job, studiejob, graduateforløb eller praktikplads - nå ud til studerende og erfarne kandidater i hele landet.
Manglen på SOSU’er stigende, og vil fortsætte med at stige markant. Det er derfor vigtigere end nogensinde, at du som arbejdsgiver gør en stor indsats for at fastholde og rekruttere medarbejdere. Vi har herunder samlet 4 tips til fastholdelse og rekruttering af SOSU´er.
Guest blog: Kate Dahl, Job Consultant for Internationals in Denmark provides 5 compelling reasons why Danish companies can highly benefit from having an international, skilled labor force.
Få inspiration til, hvordan du husker stort som småt i velkomsten af din nye kollega, så vedkommende føler sig taget godt imod.
Drømmekandidaten har skrevet under på jeres kontraktudspil og glæder sig til sin første arbejdsdag – det samme gør I. Men hvorfor vente med at introducere jeres nye kollega til den dag, vedkommende træder ind ad døren? Med preboarding engagerer du din nye kollega før jobstart.
Når jeres stillingsopslag er lagt online, kan I vælge at læne jer tilbage og vente på, at kandidaternes ansøgninger og CV’er tikker ind. Vores anbefaling er dog, at I udnytter ventetiden til at sikre jer, at ansøgerne behandles professionelt fra første kontakt til det sidste afsluttende punktum.
At skrive en god jobannonce er en særlig disciplin, hvor øvelse gør mester. Det er en tidskrævende proces, men uhyre vigtig. En god jobannonce kan spare dig for meget ekstra arbejde, når du skal gennemgå ansøgninger og vælge kandidater til samtale.
Mange virksomheder vælger at ansætte en studerende i et praktikforløb undervejs i den studerendes uddannelsesforløb. Perioden svarer oftest til 3-6 måneder, hvor virksomheden får løst nogle opgaver af en højt kvalificeret studerende med den nyeste, teoretiske ballast. Og den studerende får krydret sin teoretiske viden med konkret, praktisk erhvervserfaring.
Nødvendige for at få vores sider til at fungere korrekt og husker dit samtykke. Nødvendige cookies kan som de eneste ikke slås fra.
Hjælper os med at bestemme, hvor mange jobsøgende, der benytter vores sider, og hvilke af vores funktioner og tjenester fungerer bedst.
Vi har lige nu ingen cookies af denne type.
Funktionelle trackers hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation, adgang til sikre områder af hjemmesiden, dine valg og præferencer mv.
Blokerer du for disse trackere, vil store dele af hjemmesiden ikke længere fungere efter hensigten. Derfor kan de - som de eneste - ikke fravælges.
Navn | Udbyder | Varighed | Formål |
---|---|---|---|
company_portal_session | Move On Career (os) | Session | Sessiontracker: Tillader log ind, oprette en brugerkonto og holder styr på brugernes præferencer under besøget. |
remember_web_[XXXX] | Move On Career (os) | Session | Sessiontracker: Husker dit login under besøget. |
XSRF-TOKEN | Move On Career (os) | Session | Tracker til XSRF-beskyttelse: Opbevarer data, der forhindrer en Cross-site Request Forgery ved brug af siden. Læs mere her |
trackerConsent | Move On Career (os) | 1 år | Denne tracker holder styr på din samtykke til cookies og trackere under din besøg på vores side - altså din besvarelse af denne formular. |
TawkConnectionTime | Tawk.to | Session | Tillader os at snakke med brugerne via vores indbyggede support-system på siderne (Tawk). Læs mere her |
tawk_uuid_[XXXXXX] | Tawk.to | 6 måneder | Tillader vores indbyggede support-system (Tawk) at holde styr på de samtaler, der indsendes via siden. Læs mere her |
twk_idm_key | Tawk.to | Session | Opretholder forbindelsen fra vores indbyggede support-system (Tawk) til den bruger, der benytter chatsystemet på siden. Læs mere her |
Trackers i denne kategori hjælper med at indsamle oplysninger om, hvordan du interagerer med vores hjemmeside, bl.a. hvor ofte du besøger siden, og hvilke sider du kigger på. Statistikken giver os et værdifuldt indblik i vores målgruppe og gør os i stand til at optimere vores design, brugervenlighed og koncentrere os om de funktioner, som brugerne benytter mest.
Blokerer du for disse trackere, vil dine besøg fortsat blive noteret, men dine statistikdata vil ikke sættes i forbindelse med hinanden. Det vil gøre dem lidt mindre nyttige.
Navn | Udbyder | Varighed | Formål |
---|---|---|---|
_fbp | 3 måneder | Facebook pixel tracker, holder styr på de enkelte brugere og deres tidligere besøg på tværs af forskellige websider. Læs mere her |
Marketingtrackers indsamler oplysninger om dine interesser, herunder hvilke sider og annoncer du klikker på, hvilke produkter eller ydelser du viser interesse for, eller køber, på denne og andre hjemmesider. Det tillader annoncører at vise de mest relevante reklamer for dig og dine interesser. De fleste marketingtrackers stammer fra udbydere at reklamer og reklametjenester.
Blokerer du for disse trackere, vil du fortsat opleve reklamer, dog muligvis med lavere relevans. Indlejrede videoer og opslag fra sociale medier vil ikke nødvendigvis fungere.
Navn | Udbyder | Varighed | Formål |
---|---|---|---|
_gcl_au | Google AdSense | 3 måneder | Google AdSense cookie opbevarer og holder styr på konverteringer foretaget via Google Ads reklamer. Læs mere her |