Den gode jobannonce

At skrive en god jobannonce er en særlig disciplin, hvor øvelse gør mester. Det er en tidskrævende proces, men uhyre vigtig. En god jobannonce kan spare dig for meget ekstra arbejde, når du skal gennemgå ansøgninger og vælge kandidater til samtale.


Move On Career
20. May 2019 • 4 min. read • 6180 have read

Artikelbillede

Nedenfor får du input til strukturen i en god jobannonce, så du øger chancerne for at ramme de helt rigtige kandidater og får et solidt ansøgerfelt.


1. Den fængende overskrift

Overskriften skal sælge jobbet til læseren: Søger du en maskiningeniør, er det ikke nok at skrive Maskingeniør i overskriften. Sæt gerne flere ord på, hvad Maskingeniøren skal kunne.

Se eksempel her.


2. Kort beskrivelse af jobbet

Herefter kan du kort introducere jobbet, hvor du fremhæver 1-2 arbejdsopgaver og eventuelt den afdeling, kandidaten bliver ansat i.

Se eksempel her.


3. Beskriv konkret arbejdsindhold/opgaver

Hér er det vigtigt at give et retvisende billede af de arbejdsopgaver, som kandidaten forventes at arbejde med. Hverken mere eller mindre. Du skal altså ikke oversælge jobbet, ej heller kedeliggøre fx rutine- eller administrationsopgaver. Vi brænder hver især for noget forskelligt, så en reel beskrivelse af jobbet giver kandidaten det bedste beslutningsgrundlag for at søge jobbet. For overskuelighedens skyld kan du vælge at opstille arbejdsopgaverne i punktform.

Se eksempel her.


4. Vi tilbyder

I dette afsnit kan du vælge at beskrive jeres virksomhed lidt mere indgående, så kandidaten får lidt flere informationer om fx kulturen, værdier, personalegoder etc.

Se eksempel her.

Det kan også være relevant at skrive mere uddybende om selve jobbet. Er der fx megen rejseaktivitet i jobbet? Forventes kandidaten at arbejde på flere lokationer i løbet af en arbejdsuge?

Se eksempel her.


5. Beskriv den ideelle kandidat

Hvem er den ideelle kandidat for dig? Hvilke kvalifikationer besidder vedkommende – både uddannelsesmæssigt og i forhold til personlighed. Den faglige værktøjskasse er én ting, men hvilken personlighed vil passe godt ind hos jer. Du kan også hér vælge punktopstilling, så det blive nemt og overskueligt.

Se eksempel her.


6. Ansøgningsformalia

Afslutningsvist skal du naturligvis anføre ansøgningsfrist samt i hvilken form, du ønsker at modtage ansøgningen. Pdf- eller Wordfiler er hyppigt anvendt, da de ikke er så tunge filer at sende.

Har jeres virksomhed et rekrutteringssystem, er det vigtigt at beskrive processen for upload af ansøgning og CV – alternativt skal der stå en mailadresse, hvortil kandidaten kan sende sin ansøgning og bilag.

Det kan også være fordelagtigt at opgive en kontaktperson samt kontaktoplysninger (mail/tlf), som interesserede kandidater kan henvende sig til, hvis de har uddybende spørgsmål til jobbet. Det kan fx være den leder, som kandidaten skal referere til, eller en person i HR-afdelingen.

Se eksempel her.


7. Virksomhedsinfo

Afslutningsvist kan du beskrive virksomheden i 3-4 korte linjer, samt opgive en web-adresse, hvor kandidaterne selv kan gå ind og læse mere.

Se eksempel her.


 

Vil du oprette en jobannonce nu?

Opret din jobannonce her - eller send jobbet direkte til os via Fast-Track som Basis eller Premiumopslag.


Who are we?

Move On Career has over 20 years of experience with Employer Branding and recruitment of candidates with higher education, graduates and students from Danish universities.

We run several job banks and career portals, offer career advice through our media and provide job engine for Frivilligjob.dk - volunteering job portal.

More about us

Opret job og praktik

Parat til at rekruttere højtuddannede og studerende? Log ind her og opret dit job, studiejob, graduateforløb eller praktikplads - nå ud til studerende og erfarne kandidater i hele landet.

log ind og opret job


Read also...

Onboarding

Få inspiration til, hvordan du husker stort som småt i velkomsten af din nye kollega, så vedkommende føler sig taget godt imod.


Move On Career • 31. May 2019 • 3 min. read

 

HPT