Når jeres stillingsopslag er lagt online, kan I vælge at læne jer tilbage og vente på, at kandidaternes ansøgninger og CV’er tikker ind. Vores anbefaling er dog, at I udnytter ventetiden til at sikre jer, at ansøgerne behandles professionelt fra første kontakt til det sidste afsluttende punktum.
En godt struktureret rekrutteringsproces handler nemlig ikke alene om at få besat en ledig stilling. Det er også et værdifuldt værktøj i jeres langsigtede Employer Branding proces.
De kandidater, som ikke fik stillingen, skal gerne have mærket en professionel behandling fra første til sidste kontakt, så de ærgrer sig gule og blå over ikke at have fået jobbet. Så vil kandidaterne højst sandsynligt søge igen en anden gang, plus at I får god omtale, som kan tiltrække endnu flere kandidater fremover.
Og den kandidat, som fik stillingen, skal glædestrålende kunne fortælle sit netværk om en fremragende proces, hvor kandidaten ikke kan vente med at begynde i sit nye job
Har jeres virksomhed ikke et rekrutteringssystem, som næsten automatiserer hele processen fra jobannonce til afslag, så er det vigtigt, at I selv etablerer en struktureret proces. Første skridt er at sende en mail til kandidaten med bekræftelse om, at ansøgning, cv mm. er modtaget. Gør det gerne hurtigst muligt efter modtagelsen. Så ved kandidaten, at ansøgningen fx ikke er havnet i et spamfilter, men er kommet frem og er under behandling.
I bekræftelsesmailen kan I med fordel skrive, hvornår der er ansøgningsfrist, og hvornår I forventer at kalde til 1. samtaler. Det skaber god ro hos kandidaten at have en forestilling om, hvor længe vedkommende skal vente på svar omkring den videre proces.
Når I indkalder til 1. samtale, så gør det i god tid. Af hensyn til både kandidaten og jeres egen mulighed for planlægning. Alt efter jeres virksomheds størrelse kan en samtaleproces indebære en del planlægningsarbejde internt – at deltagere til jobsamtalen har ledige kalendere, at mødelokaler er ledige, at evt. rundviser på virksomheden er til stede etc.
Meddel de valgte kandidater på hvilken adresse samtalen afholdes, hvem der fra virksomhedens side deltager, hvad agendaen er for samtalen og samtalens forventede varighed.
Under jobsamtalen kan I som et afsluttende punkt informere kandidaten om, hvad der efterfølgende vil ske, når kandidaten forlader mødelokalet. Dette sender et godt signal om, at I har tænkt processen igennem. I sender samtidig kandidaten ud ad døren med en ny tidshorisont, som vedkommende kan forholde sig konkret til.
I kan fx informere om, hvor mange kandidater I har til 1. samtale, hvornår I forventer at afholde 2. samtale, samt hvad der i givet fald vil ske, hvis den aktuelle kandidat går videre til 2. runde. Det kan være, at I ønsker, at kandidaten skal tage én eller flere test, inden I mødes til 2. samtale. De fleste test tages online, så det kan være godt at informere kandidaten om, at vedkommende kan forvente at modtage en mail med et link.
Når I har mødt alle kandidater i 1. runde, kan der være behov for at si kandidater fra til 2. runde. Træf gerne den beslutning inden for et par dage, mens kandidaterne stadig står skarpt i hukommelsen.
Hvis I er sikre på, at jeres drømmekandidat er iblandt dem, som I sender videre til 2. samtale, kan I give afslag til de andre – også dem, der ikke kom til samtale overhovedet.
De kandidater, som I har truffet ved 1. samtale, men som ikke går videre, bør have en personlig telefonhenvendelse med en uddybende forklaring på, hvorfor vedkommende ikke gik videre. De kandidater, som ikke kom igennem til 1. samtale, kan I sende afslag via mail.
De kandidater, som I ønsker at sende videre til 2. samtale, kan inviteres enten via mail eller telefon. Mail kan være at foretrække, da der som oftest er en del information omkring evt. test, links etc.
Denne samtale har oftest fokus på uddybende informationer og testfeedback. Vigtigt er det, at I igen sender kandidaten ud ad døren med en klar tidshorisont for, hvornår I forventer at træffe en beslutning.
Det er en mental rejse, kandidaten er på, hvor vedkommende indstiller sig på potentielt at skulle forlade sine nuværende jobrammer, og hvor det gælder om at holde motivationen oppe i rekrutteringsfasen. Derfor er det vigtigt, at vedkommende føler sig velinformeret og tryg i processen.
Ring gerne til den udvalgte kandidat og informér om, at vedkommende tilbydes stillingen. I vil i telefonen få en ret tydelig indikation af, om vedkommende stadig er interesseret, og I kan efterfølgende sende et kontraktudspil. Oftest sker dette i slutningen af en måned, så kandidaten har en underskrevet kontrakt fra jer og herefter kan sige sit nuværende job op.
Først når I har en underskrevet kontrakt fra jeres udvalgte kandidat, bør de andre kandidater fra 2. samtalerunde have et afslag via telefon. Det er en klassisk fejl at tro, at rekrutteringen er afsluttet med et mundtligt tilsagn, da kandidaten sagtens kan have fået andre – og mere attraktive – jobtilbud. Eller måske har brugt jeres kontraktudspil til at hæve sin løn i sin nuværende stilling.
Så sikr jer kandidatens underskrift, før I kan sætte et afsluttende punktum for de andre, som var med i opløbet.
Og læs evt. mere om preboarding og onboarding, hvis du ønsker mere inspiration til at klæde din nye kollega godt på inden jobstart.
Move On Career has over 20 years of experience with Employer Branding and recruitment of candidates with higher education, graduates and students from Danish universities.
We run several job banks and career portals, offer career advice through our media and provide job engine for Frivilligjob.dk - volunteering job portal.
Parat til at rekruttere højtuddannede og studerende? Log ind her og opret dit job, studiejob, graduateforløb eller praktikplads - nå ud til studerende og erfarne kandidater i hele landet.
Manglen på SOSU’er stigende, og vil fortsætte med at stige markant. Det er derfor vigtigere end nogensinde, at du som arbejdsgiver gør en stor indsats for at fastholde og rekruttere medarbejdere. Vi har herunder samlet 4 tips til fastholdelse og rekruttering af SOSU´er.
Guest blog: Kate Dahl, Job Consultant for Internationals in Denmark provides 5 compelling reasons why Danish companies can highly benefit from having an international, skilled labor force.
Hvordan vinder man den globale konkurrence om talenterne og fanger interessen fra de bedste kandidater? Det er vigtigt, at du brander de kvaliteter, der bliver efterspurgt af målgruppen.
Få inspiration til, hvordan du husker stort som småt i velkomsten af din nye kollega, så vedkommende føler sig taget godt imod.
Drømmekandidaten har skrevet under på jeres kontraktudspil og glæder sig til sin første arbejdsdag – det samme gør I. Men hvorfor vente med at introducere jeres nye kollega til den dag, vedkommende træder ind ad døren? Med preboarding engagerer du din nye kollega før jobstart.
At skrive en god jobannonce er en særlig disciplin, hvor øvelse gør mester. Det er en tidskrævende proces, men uhyre vigtig. En god jobannonce kan spare dig for meget ekstra arbejde, når du skal gennemgå ansøgninger og vælge kandidater til samtale.
Mange virksomheder vælger at ansætte en studerende i et praktikforløb undervejs i den studerendes uddannelsesforløb. Perioden svarer oftest til 3-6 måneder, hvor virksomheden får løst nogle opgaver af en højt kvalificeret studerende med den nyeste, teoretiske ballast. Og den studerende får krydret sin teoretiske viden med konkret, praktisk erhvervserfaring.
Nødvendige for at få vores sider til at fungere korrekt og husker dit samtykke. Nødvendige cookies kan som de eneste ikke slås fra.
Hjælper os med at bestemme, hvor mange jobsøgende, der benytter vores sider, og hvilke af vores funktioner og tjenester fungerer bedst.
Vi har lige nu ingen cookies af denne type.
Funktionelle trackers hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation, adgang til sikre områder af hjemmesiden, dine valg og præferencer mv.
Blokerer du for disse trackere, vil store dele af hjemmesiden ikke længere fungere efter hensigten. Derfor kan de - som de eneste - ikke fravælges.
Navn | Udbyder | Varighed | Formål |
---|---|---|---|
company_portal_session | Move On Career (os) | Session | Sessiontracker: Tillader log ind, oprette en brugerkonto og holder styr på brugernes præferencer under besøget. |
remember_web_[XXXX] | Move On Career (os) | Session | Sessiontracker: Husker dit login under besøget. |
XSRF-TOKEN | Move On Career (os) | Session | Tracker til XSRF-beskyttelse: Opbevarer data, der forhindrer en Cross-site Request Forgery ved brug af siden. Læs mere her |
trackerConsent | Move On Career (os) | 1 år | Denne tracker holder styr på din samtykke til cookies og trackere under din besøg på vores side - altså din besvarelse af denne formular. |
TawkConnectionTime | Tawk.to | Session | Tillader os at snakke med brugerne via vores indbyggede support-system på siderne (Tawk). Læs mere her |
tawk_uuid_[XXXXXX] | Tawk.to | 6 måneder | Tillader vores indbyggede support-system (Tawk) at holde styr på de samtaler, der indsendes via siden. Læs mere her |
twk_idm_key | Tawk.to | Session | Opretholder forbindelsen fra vores indbyggede support-system (Tawk) til den bruger, der benytter chatsystemet på siden. Læs mere her |
Trackers i denne kategori hjælper med at indsamle oplysninger om, hvordan du interagerer med vores hjemmeside, bl.a. hvor ofte du besøger siden, og hvilke sider du kigger på. Statistikken giver os et værdifuldt indblik i vores målgruppe og gør os i stand til at optimere vores design, brugervenlighed og koncentrere os om de funktioner, som brugerne benytter mest.
Blokerer du for disse trackere, vil dine besøg fortsat blive noteret, men dine statistikdata vil ikke sættes i forbindelse med hinanden. Det vil gøre dem lidt mindre nyttige.
Navn | Udbyder | Varighed | Formål |
---|---|---|---|
_fbp | 3 måneder | Facebook pixel tracker, holder styr på de enkelte brugere og deres tidligere besøg på tværs af forskellige websider. Læs mere her |
Marketingtrackers indsamler oplysninger om dine interesser, herunder hvilke sider og annoncer du klikker på, hvilke produkter eller ydelser du viser interesse for, eller køber, på denne og andre hjemmesider. Det tillader annoncører at vise de mest relevante reklamer for dig og dine interesser. De fleste marketingtrackers stammer fra udbydere at reklamer og reklametjenester.
Blokerer du for disse trackere, vil du fortsat opleve reklamer, dog muligvis med lavere relevans. Indlejrede videoer og opslag fra sociale medier vil ikke nødvendigvis fungere.
Navn | Udbyder | Varighed | Formål |
---|---|---|---|
_gcl_au | Google AdSense | 3 måneder | Google AdSense cookie opbevarer og holder styr på konverteringer foretaget via Google Ads reklamer. Læs mere her |