Mange virksomheder vælger at ansætte en studerende i et praktikforløb undervejs i den studerendes uddannelsesforløb. Perioden svarer oftest til 3-6 måneder, hvor virksomheden får løst nogle opgaver af en højt kvalificeret studerende med den nyeste, teoretiske ballast. Og den studerende får krydret sin teoretiske viden med konkret, praktisk erhvervserfaring.
I langt de fleste tilfælde er disse praktikophold win-win, men det gensidige udbytte kommer ikke af sig selv. I skal som virksomhed være klar til at afsætte tid og ressourcer, da praktikanten ikke kan indgå på lige fod med de fastansatte medarbejdere, men derimod skal betragtes som en kollega under uddannelse.
Det er vigtigt, at I fra starten er bevidste om, hvilke opgaver I vil have løst i praktikperioden. Er listen med opgaver knivskarpt formuleret, er der større sandsynlighed for, at matchet mellem jer og praktikanten bliver godt. Et velformuleret praktikopslag sender desuden et godt signal om, at I har gennemtænkt opholdet og har lagt en plan, der kan tilføre værdi til både praktikanten og jer selv.
Det handler fx ikke om, at praktikanten skal være god til at lave kaffe eller stå ved kopimaskinen. Tyngden af opgaverne skal matche den type af kandidat, I søger. Og ingen praktikant ønsker lette opgaver. De fleste sætter tværtimod barren højt i ønsket om at få udfordrende opgaver, der kan øge deres erhvervsmæssige værdi til den dag, de træder ind på arbejdsmarkedet.
Det kan derfor være en god idé, at I som virksomhed kigger langsigtet på relationen til praktikanten. Det kan nemlig sagtens vise sig at være en kommende medarbejder, som efter endt praktikophold blot skal skrive sit speciale for så igen at vende tilbage til virksomheden i et fast job.
Det kan derfor være en fordel at koble en mentor på praktikanten, så vedkommende har én at sparre med under sit ophold. Det kan resultere i en mere flyvefærdig medarbejder, når vedkommende træder ind i virksomheden igen – efter veloverstået specialeskrivning. Læs mere om mentorordning i linket her.
Som praktikvært skal I også gøre op med jer selv, om praktikken skal være lønnet eller ulønnet. Den studerende er kun SU-berettiget under et praktikophold, såfremt praktikken er ulønnet. Hvis I vælger at lønne praktikopholdet, bør lønnen derfor minimum modsvare SU-niveau, så den studerende ikke mister noget indtægt i praktikperioden.
Fravælger I derimod at lønne praktikopholdet, har I kun udgifter til fx rejsegodtgørelse, telefonregning og forsikring. I må dog gerne give den studerende en mindre erkendtlighed for sin indsats på op til 3.000 kr. om måneden, uden at det modregnes i SU’en. MEN der gælder en del betingelser - læs mere om erkendtligheder i linket her.
I en tid hvor der er rift om de højtuddannede, har et vellykket praktikophold en høj Employer Branding værdi. Den oplevelse, som praktikanten vender tilbage med og beretter om for studiekammerater, venner, familie etc., kan spille en stor rolle for jeres fremtidige evne til at tiltrække efterfølgende praktikanter eller medarbejdere.
Et praktikophold bør derfor være en gennemtænkt løsning til gavn for både praktikant og virksomhed. Hvis det er tvivlsomt, om begge parter får noget ud af det, er det højst sandsynligt bedre at lade være.
Det er også vigtigt, at I timer jeres praktikopslag rigtigt. Ellers risikerer I at modtage meget få ansøgninger til jeres praktikophold, og måske endda fra nogle af de mindre kvalificerede ansøgere.
I bør oprette jeres opslag om forårspraktik året forinden i perioden fra midt september til midt november. Derefter daler interessen for forårspraktik markant.
I bør oprette jeres opslag om efterårspraktik i perioden fra midt februar til midt maj. Derefter daler interessen for efterårspraktik markant.
Move On Career har mere end 25 års erfaring med Employer Branding og rekruttering af højtuddannede kandidater og studerende fra landets universiteter.
Vi driver jobbanker og karriereportaler, tilbyder karriererådgivning via vores medier, og vi leverer jobmotor til Frivilligjob.dk.
Parat til at rekruttere højtuddannede og studerende? Log ind her og opret dit job, studiejob, graduateforløb eller praktikplads - nå ud til studerende og erfarne kandidater i hele landet.
Manglen på SOSU’er stigende, og vil fortsætte med at stige markant. Det er derfor vigtigere end nogensinde, at du som arbejdsgiver gør en stor indsats for at fastholde og rekruttere medarbejdere. Vi har herunder samlet 4 tips til fastholdelse og rekruttering af SOSU´er.
Guest blog: Kate Dahl, Job Consultant for Internationals in Denmark provides 5 compelling reasons why Danish companies can highly benefit from having an international, skilled labor force.
Hvordan vinder man den globale konkurrence om talenterne og fanger interessen fra de bedste kandidater? Det er vigtigt, at du brander de kvaliteter, der bliver efterspurgt af målgruppen.
Få inspiration til, hvordan du husker stort som småt i velkomsten af din nye kollega, så vedkommende føler sig taget godt imod.
Drømmekandidaten har skrevet under på jeres kontraktudspil og glæder sig til sin første arbejdsdag – det samme gør I. Men hvorfor vente med at introducere jeres nye kollega til den dag, vedkommende træder ind ad døren? Med preboarding engagerer du din nye kollega før jobstart.
Når jeres stillingsopslag er lagt online, kan I vælge at læne jer tilbage og vente på, at kandidaternes ansøgninger og CV’er tikker ind. Vores anbefaling er dog, at I udnytter ventetiden til at sikre jer, at ansøgerne behandles professionelt fra første kontakt til det sidste afsluttende punktum.
At skrive en god jobannonce er en særlig disciplin, hvor øvelse gør mester. Det er en tidskrævende proces, men uhyre vigtig. En god jobannonce kan spare dig for meget ekstra arbejde, når du skal gennemgå ansøgninger og vælge kandidater til samtale.
Nødvendige for at få vores sider til at fungere korrekt og husker dit samtykke. Nødvendige cookies kan som de eneste ikke slås fra.
Hjælper os med at bestemme, hvor mange jobsøgende, der benytter vores sider, og hvilke af vores funktioner og tjenester fungerer bedst.
Vi har lige nu ingen cookies af denne type.
Funktionelle trackers hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation, adgang til sikre områder af hjemmesiden, dine valg og præferencer mv.
Blokerer du for disse trackere, vil store dele af hjemmesiden ikke længere fungere efter hensigten. Derfor kan de - som de eneste - ikke fravælges.
Navn | Udbyder | Varighed | Formål |
---|---|---|---|
company_portal_session | Move On Career (os) | Session | Sessiontracker: Tillader log ind, oprette en brugerkonto og holder styr på brugernes præferencer under besøget. |
remember_web_[XXXX] | Move On Career (os) | Session | Sessiontracker: Husker dit login under besøget. |
XSRF-TOKEN | Move On Career (os) | Session | Tracker til XSRF-beskyttelse: Opbevarer data, der forhindrer en Cross-site Request Forgery ved brug af siden. Læs mere her |
trackerConsent | Move On Career (os) | 1 år | Denne tracker holder styr på din samtykke til cookies og trackere under din besøg på vores side - altså din besvarelse af denne formular. |
TawkConnectionTime | Tawk.to | Session | Tillader os at snakke med brugerne via vores indbyggede support-system på siderne (Tawk). Læs mere her |
tawk_uuid_[XXXXXX] | Tawk.to | 6 måneder | Tillader vores indbyggede support-system (Tawk) at holde styr på de samtaler, der indsendes via siden. Læs mere her |
twk_idm_key | Tawk.to | Session | Opretholder forbindelsen fra vores indbyggede support-system (Tawk) til den bruger, der benytter chatsystemet på siden. Læs mere her |
Trackers i denne kategori hjælper med at indsamle oplysninger om, hvordan du interagerer med vores hjemmeside, bl.a. hvor ofte du besøger siden, og hvilke sider du kigger på. Statistikken giver os et værdifuldt indblik i vores målgruppe og gør os i stand til at optimere vores design, brugervenlighed og koncentrere os om de funktioner, som brugerne benytter mest.
Blokerer du for disse trackere, vil dine besøg fortsat blive noteret, men dine statistikdata vil ikke sættes i forbindelse med hinanden. Det vil gøre dem lidt mindre nyttige.
Navn | Udbyder | Varighed | Formål |
---|---|---|---|
_fbp | 3 måneder | Facebook pixel tracker, holder styr på de enkelte brugere og deres tidligere besøg på tværs af forskellige websider. Læs mere her |
Marketingtrackers indsamler oplysninger om dine interesser, herunder hvilke sider og annoncer du klikker på, hvilke produkter eller ydelser du viser interesse for, eller køber, på denne og andre hjemmesider. Det tillader annoncører at vise de mest relevante reklamer for dig og dine interesser. De fleste marketingtrackers stammer fra udbydere at reklamer og reklametjenester.
Blokerer du for disse trackere, vil du fortsat opleve reklamer, dog muligvis med lavere relevans. Indlejrede videoer og opslag fra sociale medier vil ikke nødvendigvis fungere.
Navn | Udbyder | Varighed | Formål |
---|---|---|---|
_gcl_au | Google AdSense | 3 måneder | Google AdSense cookie opbevarer og holder styr på konverteringer foretaget via Google Ads reklamer. Læs mere her |